Lev bedre

5 tips for mer hverdagsglede

Få et bedre liv

Ferier er deilige, og du har helt sikkert noen sommerminner du liker å tenke tilbake på (og drøssevis med bilder på mobilen). Opplever du også noen ganger at du bare forsøker å komme deg igjennom hverdagene, med blikket stivt festet mot helga, eller neste ferie?

Vi vet alle at det er hverdager det er flest av, og at vi bør gripe dagen, danse som om ingen ser oss og alt det der.

Vi vet alle at det er hverdager det er flest av, og at vi bør gripe dagen, danse som om ingen ser oss og alt det der. Det er søren meg langt enklere sagt enn gjort, men kan du fylle hverdagen med gode opplevelser får du et langt bedre liv.

Heldigvis finnes det forskning som kan hjelpe oss å komme igang! “5 steg til en bedre hverdag” er basert på omfattende internasjonal forskning, og gir deg enkle måter å leve et lykkeligere, lengre og bedre liv på. Metoden gjør deg også bedre rustet til å håndtere stress, noe vi alle kan ha nytte av både privat og på jobb.

5 steg til en bedre hverdag

Før du setter i gang er det en viktig ting jeg gjerne vil nevne: Å lese denne bloggartikkelen vil ikke gjøre hverdagen din bedre.

De fem stegene er noe du aktivt må jobbe med hver uke, så minn deg selv på dem slik at de ikke går i glemmeboken. Det kan være ved hjelp av en post-it lapp, en påminner på telefonen eller å få med deg en venn eller et familiemedlem slik at dere kan gjøre de fem stegene sammen.

5 steg til et bedre liv

Knytt bånd med andre

Gode relasjoner er utrolig viktige for helsen. Det kan være familie, venner eller barn, det kan være mange personer eller noen få. Er du introvert kan du ha en tendens til å undervurdere verdien av relasjoner, kanskje fordi det er en liten kneik å komme over, dette med å ta initiativ til å være sosial med andre.

Å si at gode relasjoner til andre er svært viktig for helsen er ikke det samme som å si at du ikke kan ha det fortreffelig i eget selskap. Selvsagt kan du det! Likevel viser all forskning på området at gode relasjoner gjør oss lykkeligere, sunnere og de gjør at vi lever lengre.

Ting du kan gjøre

  • Ring en venn eller et familiemedlem en gang i uka
  • Forsøk å sette av tid hver dag til å være med familien, enten dette er å spise middag sammen eller sette av tid til en aktivitet eller bare en samtale.
  • Meld deg som frivillig til et initiativ du liker. Det kan være i Røde kors, dyrebeskyttelsen, bli besøksvenn, natteravn eller trener.
  • Spis en god lunsj med en kollega, eller ta initiativ til å møte en venn du ikke har sett på en stund.

Hva du ikke bør gjøre

  • Unngå å lene deg på teknologi og sosiale medier alene for å holde kontakt med folk. De digitale kanalene er et kjempefint supplement, men det er viktig å møte folk ansikt til ansikt også.
Bevar vennskap og relasjoner med andre

Vær aktiv

Å være i aktivitet er selvsagt bra for den fysiske helsen, men kan gjøre underverker også for din mentale velvære. Faktisk brukes fysisk aktivitet som et ledd i behandlingen av flere psykiske plager. Fysisk aktivitet fremmer god helse, gir bedre humør og søvn, mer energi og reduserer stress.

Det kan være vanskelig å få inn fysisk aktivitet i hverdagen, og ofte ender vi opp med skippertak som varer noen få dager eller uker.

Ting du kan gjøre

  • Test ulike aktiviteter og se om du finner noe du liker. Det kan være svømming, dansing, klatring, orientering padling, gå på ski, sykle eller hva som helst.
  • Snakk med noen du kjenner – kanskje dere kan begynne med en aktivitet sammen? Det er hyggeligere når man er flere, og gjør terskelen lavere for å komme igang.
  • Gå på tur, gjerne hver dag. En lengre tur eller flere små på ti minutter, alt ettersom hva som passer best inn i hverdagen din.
  • Begynn med en hobby som får deg i bevegelse, for eksempel naturfotografering, hagearbeid eller liknende.

Hva du ikke bør gjøre

  • Ikke føl at du er nødt til å tilbringe mange timer på et treningssenter. Det beste er å finne aktiviteter du liker og gjøre dem til en del av hverdagen.
lær noe nytt

Fortsett å lære

Når man lærer noe nytt får man bedre selvtillit og en opplevelse av mestring og mening. Det er også en super måte å knytte bånd med andre på. Å tilegne seg nye ferdigheter kan i tillegg være nyttig både privat og i jobbsammenheng, så her er det bare å lære i vei!

Ting du kan gjøre

  • Lær et nytt språk, og belønn eventuelt deg selv med en reise til et land hvor de snakker språket.
  • Har du alltid drømt om å lære og spille piano, gitar eller et annet instrument? Nå har du muligheten!
  • Finn kurs i nærområdet ditt og meld deg på et av dem. Det kan være glassblåsing, kakepynting, maling, skrivekurs eller hva som helst annet som fenger interessen.
  • Lær deg nye kunster på kjøkkenet. Det finne massevis av kurs, men også både oppskrifter og videoer på nettet du kan hente inspirasjon fra.
  • Gjør-det-selv prosjekter som å trekke om gamle møbler, bygge ny terrasse eller reparere en gammel bil kan være både givende og gøy.

Hva du ikke bør gjøre

  • Ikke føl at du må ta en helt ny utdannelse om det ikke interesserer deg. Det er bedre å finne aktiviteter du liker, og som tilfører noe positivt til livet ditt.

Vær oppmerksom

Å øve opp evnen til å observere og å oppleve hver øyeblikk gir økt livsglede, og kan også redusere stress, forebygge depresjon samt forbedre immunforsvaret ditt.

Kort fortalt handler det om å være til stede i øyeblikket, om å være bevisst både tankene dine, følelsene dine, opplevelsene, kroppen din og verden rundt deg. Vi havner veldig lett på “autopilot” i hverdagen, og denne øvelsen hjelper deg å komme ut av den.

Ting du kan gjøre

  • Sett av tid hver dag hvor du skal fokusere på oppmerksomhet, slik at du får trent opp denne evnen. Etter hvert vil det å være oppmerksom komme naturlig også utenfor de fastsatte tidene.
  • Observer det du ser, hører, lukter eller smaker
  • Hva føler du akkurat nå? Hva tenker du på? Gjør deg selv bevisst på egne følelser og tanker, det vil senere gjøre det lettere for deg å håndtere bekymringer og tankekjør.
  • Gjør følgende tankeeksperiment utformet av professor Mark Williams: Se for deg at du står på et busstopp. “Tanke-busser” kommer og går, uten at du er nødt til å gå om bord og bli med dem videre. Det kan være vanskelig i begynnelsen, men med trening blir det lettere.
  • Noen synes det er enklere å fokusere dersom de går tur eller driver med lett yoga.

Hva du ikke bør gjøre

  • Ikke døm deg selv om du synes det er vanskelig, og tankene begynner å vandre til ting du må huske på og oppgaver du må løse. Tilgi deg selv og forsøk å hent deg inn igjen. Det kan være enklere om du fokuserer for eksempel på pusten eller på stegene du tar om du er ute og går.
Hjelp andre for å få et bedre liv

Hjelp andre

Å gi av din tid, energi eller penger for å hjelpe andre gjør ikke bare verden til et bedre sted. Det gjør livet ditt bedre også, ved å øke lykkefølelsen, gi deg bedre helse og velvære. Å hjelpe andre gjør livet mer meningsfylt, og det fine er at det er så utrolig mange måter du kan gjøre det på.

Ting du kan gjøre

  • Spør venner, familie eller kollegaer hvordan de har det, og virkelig lytt til det de sier.
  • Meld deg inn i en frivillig organisasjon eller som frivillig til et initiativ.
  • Tenk over hvilke evner og ferdigheter du har, kan du bruke dem til å hjelpe andre? Kan du dele din kunnskap med andre?
  • Tilbring tid med venner og familie som trenger selskap eller støtte. Du kan også melde seg som besøksvenn for å gjøre hverdagen bedre for andre ensomme.

Hvordan lever du livet ditt?

I tillegg til de fem trinnene til en bedre hverdag er det et annet viktig aspekt det kan være fint å ta med seg. Du er arkitekten i ditt eget liv, og den som bestemmer hva livet ditt og dagene dine skal fylles med.

Du kan kanskje ikke bestemme om du skal jobbe eller ikke, men du kan bestemme om du skal tilbringe 30 år av livet ditt i en jobb du mistrives i, eller om du skal løfte blikket og skaffe deg eventuell kompetanse du trenger til å drive med noe du liker.

Dersom du ikke lar deg føre med strømmen men heller finne ut hva som gir livet ditt mening og tar grep for å gjøre mer av det du liker, og mindre av det du ikke liker, så er du allerede på god vei til et bedre liv og en finere hverdag.

Bli med i AVAGANTE Medlem og få de siste bloggartiklene, nyhetene i nettbutikken og ikke minst eksklusive tilbud rett i innboksen. Medlemskapet er selvsagt gratis 🙂
INVITASJON
Meld meg inn!

Ingen kommentarer

    Legg igjen en melding

    Bli med i AVAGANTE Medlem og få de siste bloggartiklene, nyhetene i nettbutikken og ikke minst eksklusive tilbud rett i innboksen. Medlemskapet er selvsagt gratis :)
    INVITASJON
    Meld meg inn!
    Join the 200,000+ designers who get our newsletter
    weekly for your chance to win!
    WANT A
    FREE T-SHIRT?
    Subscribe
    We hate spam as much as you do, and you can unsubscribe anytime.